Mystery grows over pro-Saudi tabloid 'The New Kindgom' making rounds in the US

Published April 24, 2018
A glossy magazine about Saudi Arabia is photographed in Washington on Monday. — AP
A glossy magazine about Saudi Arabia is photographed in Washington on Monday. — AP

It landed with a thud on newsstands at Walmart and rural supermarkets last month: ninety-seven fawning pages saluting Saudi Arabia, whose ambitious crown prince was soon to arrive in the US on a PR blitz to transform his country’s image.

As questions swirled about the glossy magazine’s origins, the Saudis said they were just as perplexed as everyone else, declaring on Twitter: “If you find out, we’d love to know.”

But files obtained by The Associated Press show that a digital copy of the magazine, produced by American Media Inc. (AMI), was quietly shared with officials at the Saudi Embassy in Washington almost three weeks before its publication.

How the early copy made it to the Saudis is unclear. Yet the revelation adds another mysterious twist to a murky tale playing out against the backdrop of bids by both President Donald Trump and David Pecker, the tabloid publisher who supports him, to build goodwill with the Saudi kingdom’s leaders.

Courting the Saudis

The worlds of Trump, the Saudis and AMI have overlapped before, often in dizzying ways. The Trump administration has aggressively courted the Saudis and found a willing partner on a range of issues, including Iran, counterterrorism and Middle East peace, in the kingdom’s royal family. And AMI’s flagship publication, The National Enquirer, has been accused by critics of acting as a keeper of secrets for Trump.

AMI denies that it shared an advance copy of “The New Kingdom” with the Saudis or consulted with them on the project, and AMI says the Saudis did not pay the company to produce the magazine. But an individual with knowledge of the situation said AMI indeed reached out to Saudi officials in the US before publication to seek help with the content. The Saudis never responded, said the individual, who wasn’t authorised to comment publicly and requested anonymity.

Merely sharing an advance copy with the Saudis, while a deviation from traditional journalistic practice, is not legally problematic for AMI. But the unusual circumstances and continuing mystery of the magazine’s origins have led legal experts to point out a separate issue in federal lobbying law: if the Saudis or any other foreign government did direct or pay any company to produce such a magazine, that company would be required to register with the government under the Foreign Agent Registration Act.

There is no evidence any such direction, in this case, occurred.

Publicity for the prince?

Why would American Media, best-known for publishing salacious stories of sex and scandal, sink money into printing 200,000 copies of a magazine with a grinning Crown Prince Mohammed bin Salman splashed across the cover?

Read: MBS: Reformist crown prince with firm vision

The crown prince is no household name in the US, especially in states like Nebraska where the magazine showed up. And at $13.99 a copy and with no advertisements, the publication seems unlikely to be a money-maker.

Prince Mohammed has won praise in the West for trying to modernise Saudi Arabia and improve some rights for women, but the magazine omits any criticism on such core issues as his hard-hitting tactics, Saudi Arabia’s restrictive political system and the country’s bloody intervention in Yemen’s civil war and strong-handed tactics toward Lebanon.

AMI spokesman Jon Hammond said he expected the magazine to turn a profit by selling 60,000 copies, comparing it to other AMI special editions on the Olympics, the Kennedys and Elvis Presley — topics that, unlike the Saudi crown prince, are of obvious widespread interest to tabloid readers in the US.

“Absolutely not,” Hammond responded when asked by the AP if American Media had collaborated with the Saudis on the magazine or been paid by them.

Saud Kabli, the Saudi Embassy’s communications director, said the embassy had “no role in the production of the magazine”.

“We don’t have a problem with the magazine, but we just don’t think it is effective,” Kabli said.

Metadata embedded in the PDF file, obtained by the AP from two different individuals, show it was produced by an AMI production employee at 8:41 pm on Feb 19. Shortly thereafter, it started circulating internally among Saudi officials, including the embassy’s military office, according to individuals familiar with the situation. It was also passed to Nail al-Jubeir, the former embassy spokesman and brother of Saudi Foreign Minister Adel al-Jubeir, recently named Saudi ambassador to Ireland, the individuals said.

By the next day — Feb 20 — Saudi officials had started forwarding it to Washington foreign policy contacts, giving them an early look, said the individuals, who weren’t authorised to discuss the situation and requested anonymity.

A month later, on March 19, Prince Mohammed arrived in the US, with the magazine serving as his literary red carpet.

Explore: Saudi crown prince's globe-trotting charm offensive

“Meet the next king,” the cover exclaimed, describing the crown prince as “our closest Middle East ally destroying terrorism” and the visionary behind a “city of the future” which “will be operated by robots”.

The magazine draws heavily from newswire photos and stock images — many with no connection to Saudi Arabia, according to Tineye, a reverse-image search tool. Among the supposed Saudi Arabian highlights pictured are sand-dune surfing in Namibia, a massive indoor greenhouse in the Netherlands and wildlife pictures taken in Zambia and Israel.

“There are lots of things that warrant answers,” political law attorney Josh Rosenstein said about the pro-Saudi magazine.

The Trump connection

As Saudi Arabia starts to open up to Western entertainment, American Media has sought to expand its media empire into the Kingdom — the kind of lucrative opportunity that often comes with the blessing of the Saudi royal court. Last summer, Pecker dined at the White House with Trump and a French businessman with close business ties to the Saudis, and later traveled to Riyadh to pitch Saudi investors on helping AMI acquire Time magazine, The New York Times reported. AMI denied making such an ask.

Trump’s son-in-law and senior aide, Jared Kushner, has also tried to enlist Prince Mohammed’s help with his ambitious Mideast peace initiative. Kushner paid an unannounced visit early in the administration to Saudi Arabia, which also was Trump’s first overseas destination as president.

Kushner’s family real estate firm, The Kushner Cos., once sought money from a Saudi investor to buy out its partner in a Manhattan skyscraper that had been losing money for years.

Pecker is close to Trump and his struggling tabloid empire also has ties to the president’s personal attorney, Michael Cohen. Following an FBI raid on Cohen’s office this month, investigators are believed to be examining whether The National Enquirer was involved with Trump’s campaign.

The Enquirer endorsed Trump’s quest for the presidency. During the 2016 race, the tabloid paid a former Playboy model who said she had an affair with Trump $150,000 to keep silent about the relationship. Last week, the company agreed to let the model, Karen McDougal, out of that contract.

The AP has also reported that AMI had made a $30,000 payment eight months earlier to a former doorman at a Trump building who had a juicy tip about him, requiring the doorman to sign a contract that effectively prevented him from going public. AMI said it paid the doorman not for his silence, but for exclusive rights to the story, which AMI never published because it said the story could not be authenticated.

Most Popular











A decade of change & stagnation
Updated 20 Sep 2021

A decade of change & stagnation

Over a decade, three more women out of 100 aged between 19 and 39 have acquired college degrees, compared to only two more men.
All about life
Updated 20 Sep 2021

All about life

There is no shortage of issues on which the Single National Curriculum has stirred controversy.
‘Honourable men’
20 Sep 2021

‘Honourable men’

Is it ambition to support our athletes only after they bring us glory?
Concerns of proxy wars
Updated 19 Sep 2021

Concerns of proxy wars

A lobby in the US favours a plan for proxy warfare so that America can sustain its global influence.


20 Sep 2021

Banking for women

AS the old adage goes, the proof of the pudding is in the eating. How far the new State Bank initiative —...
Off the red list
Updated 20 Sep 2021

Off the red list

There are aspects of coronavirus management, especially by developed nations towards those less so, that smack of discrimination.
20 Sep 2021

Exciting frontiers

HISTORY was made on Wednesday at the Kennedy Space Centre in Cape Canaveral. It was not the launch of the first, or...
Talking to the Taliban
Updated 19 Sep 2021

Talking to the Taliban

PRIME Minister Imran Khan has announced that he has started a dialogue with the Taliban for the formation of a...
New Zealand’s departure
Updated 19 Sep 2021

New Zealand’s departure

THERE was chaos and despair when New Zealand decided to call off their tour of Pakistan barely minutes before the...
19 Sep 2021

Crucial polio campaign

THE national vaccination campaign that kicked off in Khyber Pakhtunkhwa on Friday is being described by experts as...